جلسه مدیران و مسئولین روابط عمومی پارک های علم و فناوری سراسر کشور

روابط عمومی پارک‌های علم و فناوری؛ منعکس کننده صدای نوآوری در کشور

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴ | ۱۹:۵۲ کد : ۲۹۲۳۲ اخبار روز اطلاعیه ها
تعداد بازدید:۹۶
معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: ضرورت ارتقای جایگاه روابط عمومی در پارک های علم و فناوری یکی از برنامه های این معاونت است و الگوی کارا و مؤثر روابط‌عمومی پارک‌های علم و فناوری به‌ زودی تدوین و ابلاغ می‌شود.
روابط عمومی پارک‌های علم و فناوری؛ منعکس کننده صدای نوآوری در کشور

به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری، دکتر محمد نبی شهیکی در جمع مدیران روابط عمومی پارک های علم و فناوری گفت، روابط عمومی ها منعکس کننده صدای نوآوری و فناوری در کشور هستند و برنامه این است که در قالب یک کار مطالعاتی، وضع موجود بررسی شده و موانع و مشکلات شناسایی شوند و با استفاده از نظرات خودِ مدیران روابط‌عمومی پارک ها و با همکاری جمعی از استادان روابط‌عمومی «الگوی کارا و مؤثر روابط‌عمومی پارک‌های علم و فناوری» را تدوین و مصوب کنیم و آنرا مبنای فعالیت قرار دهیم. این نشست تخصصی چهار روزه در محل سازمان پژوهش های علمی و صنعتی با حضور مدیران و مسئولین روابط عمومی پارک های علم و فناوری سراسر کشور برگزار شد و احسان پارسایی مبین مسئول روابط عمومی پارک علم و فناوری دانشگاه علامه طباطبائی در این نشست شرکت داشتند.

در ادامه سخنان شهیکی تاش مطرح شد که پارک‌های علم و فناوری بازیگرانِ توسعه و پیشرفت کشور هستند، وی با اشاره به نقش پارک‌های علم و فناوری به عنوان مهمترین بازیگرانِ توسعه و پیشرفت، گفت: این ساختارهای فناورانه، می توانند موتور محرکه رشد اقتصادی، اشتغال پایدار و ایجاد ارزش افزوده بالا برای کشور باشند و توسعه بازارهای جهانی را رقم بزنند و برای پویایی آنها وجود یک روابط عمومی قوی کاملا ضروری است. هویت و برند پارک‌های علم و فناوری معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم افزود: هویت پارک ها صرفا با فضاهای کاری، تجهیزات و کارکنانش تعیین نمی‌شود؛ بلکه شبکه ای از شرکت‌ها، استارت‌آپها، واحدهای فناور، آزادکارها (فری لنسرها) و همه افرادی که در آنها فعال هستند، هریک در ایجاد هویت پارک موثر هستند و روابط عمومی هر پارک، متناسب با سطحِ خود و همچنین نیازهایش، باید با برنامه و هدفمند، در ایجاد هویت و برند برای پارک خود تلاش نماید و روایت دقیق و جذابی را با استفاده از رسانه های کشوری و رسانه های محلی و سایر ابزارها و اقلام تبلیغاتی موجود، برای مخاطبان ایجاد کرده و مخاطبان را جذب نماید. سناریو اختصاصی پارک‌ها تهیه شود وی با اشاره به ایجاد ساز و کارهای جدید معاونت فناوری برای تولید و انتشار اخبار، از روسای پارک های علم و فناوری که به صورت مجازی در این نشست حضور داشتند، خواست سناریو اختصاصی خود را تهیه کنند. شهیکی تاش طی سخنانی، فرهنگ سازی و ترویج ادبیات فناوری در جامعه، برند سازی و توسعه برند پارک‌ها، معرفی تواناییها، محصولات، خدمات و دستاوردهای شرکتهای عضو، ارتباط و تعامل با رسانه‌ها و ذینفعان، توسعه ارتباطات درون و برون سازمانی، تأثیرگذاری و هدایت افکارعمومیِ مخاطبان و ایجاد تصویری مثبت و شفاف از پارک در ذهن مخاطبان را از جمله وظایف روابط عمومی پارک‌های علم و فناوری خواند و تصریح کرد: برای تضمین موفقیت پارکها و جذب اقشار مختلف مخاطبان، وجود یک تشکیلات روابط‌عمومی قوی و فعال، لازم است. وی در ادامه با تشریح برخی از مشکلات موجود در روابطی عمومی پارک های علم و فناوری، گفت باید از چند مسئولیتی بودن مدیران روابط‌عمومی پرهیز شود و تلاش کرد نیروهای با سابقه، با تحصیلات مرتبط برای مدیریت روابط‌عمومی پارک‌ها انتخاب شوند، اعتبارات مالی لازم و مورد نیاز ایشان براساس یک برنامه کوتاه و بلند مدت در اختیار ایشان قرار گیرد. به دنبال ارتقای کارایی و اثرگذاری روابط‌عمومی پارک ها هستیم معاون فناوری وزارت علوم ضرورت اعتقاد و التزام مدیران ارشد پارک‌ها نسبت به توانایی روابط عمومی‌ها را موضوع مهمی عنوان کرد و در این خصوص تاکید کرد: ما در وزارت علوم ساختار و تشکیلات پارک‌ها در مورد روابط‌عمومی ها را اصلاح خواهیم کرد و سعی می کنیم شرایط برای ایشان فراهم تر شود و از مدیران روابط عمومی و روسای پارک ها ارتقای کارایی و اثرگذاری روابط‌عمومی پارک ها را مطالبه خواهیم کرد. وی آموزش و تقویت بنیه علمی کارگزاران روابط‌عمومی و بهینه سازی و توسعه منابع انسانی و اصلاح چارت سازمانی پارک‌ها در مورد روابط‌عمومی پارک، شفاف‌سازی شرح وظایف روابط عمومی‌ها، حفظ و تقویتِ نیروهای کیفی موجود در پارک ها، جذب نیروهای کیفی برای روابط‌عمومی پارکها، جانشین پروری و مدیریت استعدادها، تخصص گرایی و سرمایه گذاری بیشتر برروی نیروهای روابط‌عمومی در پارک ها، جلوگیری از جابجایی‌های مکرر مدیران روابط‌عمومی در بخشهای مختلف پارک و جبران خدمات و پرداخت مزایا به کارگزاران روابط‌عمومی را از جمله برنامه های معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم برای روابط عمومی پارک ها است و امیدواریم با انجام این کارها، شاهد تحول جایگاه و فعالیت‌های روابط‌عمومی‌ پارک ها در هر سه سطح یک، دو و سه باشیم. معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم وجود اعتقاد در مدیران ارشد پارک‌های علم و فناوری در مورد روابط‌عمومی را مهم توصیف کرد و افزود: از روسای پارکهای علم و فناوری می خواهم تحول در روابط عمومی پارک ها را شروع نمایند. شهیکی وجود تجهیزات به روز، داشتنِ برنامه عملیاتی و هدفمند و دادن اختیارات لازم را از جمله ملزومات این تحول برشمرد و گفت: با توجه به حساسیت و تنوع فعالیت های پارک ها و وجود شرکت های فناور و دانش بنیان در پارک ها، در اولویت قرار دادن حمایت از نیروهای با تجربه، ایجاد انگیزه در آنها برای ماندن و ادامه فعالیت در روابط عمومی و همچنین به‌کارگیری مدیران و کارشناسان باتجربه روابط‌عمومی باید در دستور کار روسای پارک ها باشد. ایجاد سامانه رصد و ارزیابی عملکرد روابط عمومی‌ها وی گفت: به زودی سامانه رصد و ارزیابی عملکرد روابط عمومی‌ها ایجاد می شود که با فعال‌سازی آن، امکان جمع‌آوری، رصد و تحلیل اطلاعات مرتبط با فعالیت‌های رسانه‌ای و ارتباطی روابط عمومی‌ها فراهم می‌شود. شهیکی جمع‌آوری متمرکز اطلاعات، دسترسی به داده‌ها و گزارش‌های روابط عمومی‌ها، رصد و نظارت فعالیت‌ها، تحلیل و گزارش‌دهی، افزایش هماهنگی و هم‌افزایی و تسهیل ارتباط بین روابط عمومی‌ها و همچنین ارائه گزارش‌های تحلیلی را از مزایای این سامانه عنوان کرد و گفت: رتبه بندی مداوم روابط عمومی پارک ها در دستور کار خواهد بود. اعطای گرنت به روابط‌عمومی‌های موفق: جریان نوآوری در کشور به اقدامات هدفمند روابط عمومی نیازمند است، براین اساس برای بهبود این اقدامات، هر سال از تعدادی از روابط‌عمومی‌های موفق و روبه رشد، حمایتهای مستقیم مالی(گرنت) صورت می‌گیرد. این کار با ایجاد و استقرار سامانه رصد و ارزیابی عملکرد روابط عمومی‌ها و بررسی عملکرد پارک ها، هرسال به صورت سیستماتیک انجام می شود.

کلیدواژه‌ها: نشست روابط عمومی ها شهیکی تاش مدیران روابط عمومی پارک علم و فناوری دانشگاه علامه طباطبائی احسان پارسایی مبین پژوهش های علمی و صنعتی


( ۱ )

نظر شما :